Disky nebo „liťáky“?
To je věčné dilema. Vlastně těžko říci, protože pro každé auto se lépe hodí to nebo to. Záleží na typu auta, zda jeho výrobce umožňuje si vybrat. Záleží také na tom, zda je to rodinné auto nebo sporťák. Většina značek nebo prodávaných modelů aut, které mají lité kola, už jsou takto zkrátka dány z výroby. A věřte, že vědí, proč to dělají.
Jaký je rozdíl
Rozdíl mezi obyčejnými plechovými disky a litými koly z lehkých slitin je opravdu velké množství. Avšak chcete-li si vybírat, většinou rozhoduje cena. Ano, peníze se řeší pořád a všude.
Dalšími rozdíly a kritérii jsou
- bezpečnost
- vzhled
- provedení
Důležité
Klíčovým momentem, kdy se budete rozhodovat, zda lité kola či disky, je každá změna ročního období.
Zima
Každý, kdo se v autech potažmo v kolách vyzná, vám poví, že právě v zimě je pro vašeho čtyřkolového miláčka lepší používat plechové disky. Tohle vřelé doporučení má hned několik odůvodnění
- bezpečnost (námraza, úprava povrchu silnic, sůl, štěrk – tím si chráníte i brzdy) a to díky celistvosti disků, mnohdy se používají i poklice
Léto
Pro tohle roční období, kdy sluníčko svítí, silnice je rozžhavená a jde vidět, jak z ní horký vzduch jen sálá, jsou kola z lehkých slitin mnohem lepší.
- pro odvádění tepla je konstrukce litých kol mezi paprsky to nejlepší, co vás může potkat
- jednoznačně vzhled, když vám na „liťáky“ krásně zasvítí sluníčko a vy si můžete užívat zatáčky a serpentýny
- auto dostane v mžiku jinou tvář a vypadá mnohem lépe
Největší rozdíl
Tím je výše zmíněná cena. Pro porovnání například 14ti palcové ráfky se liší až ve stovkách korun. Například můžete sehnat plechový za nějakých zhruba 1200 korun a nějaké drobné a lité kola za 1900 korun a nějaké drobné. Už na první pohled je patrn, že rozdíl tady je okolo 700 korun. Což pro některé řidiče může být opravdu velmi důležitý faktor, který ovlivní jejich konečné rozhodnutí.
Závěrem
Občas se vyplatí investovat bez ohledu na to, jestli za to dáte půl výplaty, protože bezpečnost je důležitá a zdraví máte jen jedno.